Українські водії знову платитимуть по-європейськи – тепер за проїзд на власній землі

Днями керівник «Укравтодору» Славомір Новак в інтерв’ю УНІАН повідомив ,що платним автобанам в Україні бути.

Будівництво першої платної дороги Львів – Краковець розпочнеться вже 2020 року. І в цьому проекті він зазначив, що ця дорога буде коротша від теперішньої : замість 109,3 км буде 84,4 км. Водночас пан Новак назвав ціну проїзду ,яка становитиме в межах 2-3 грн за 1км, в іноземній валюті ціна буде не більшою за 7-10 євроцентів. В своєму інтерв’ю «керманич доріг» чітко зазначив, що «Укравтодор» мусить орієнтуватись на європейські ціни на проїзд. А міністр інфраструктури Володимир Омелян в своєму інтерв’ю у лютому 2018 зазначав зовсім іншу цифру проїзду – це 20-70 євроцентів за 1 км. Чому ж такі різні цифри? Які сюрпризи ще чекають водіїв в майбутньому? Будівництво ще не почалось, а вже обростає заплутаною інформацією.

  При тому на «мажорній ноті» повідомив , що саме будівництво автобану буде суттєво дешевшим ніж в Європі , в цифрах це 10 млн. євро в Європі, 5-6 млн. євро в Україні за 1 кілометр дороги. Тож напрошується питання – якщо  будівництво дешевше, як у країнах Європи , то чому ми повинні платити європейську ціну проїзду? Чи не стане будівництво українських платних доріг новим надприбутковим бізнесом одного із олігархічних кланів? Спробуємо проаналізувати і дати можливі прогнози щодо  «наших – не наших» доріг.

Зазначається, що наша держава немає коштів для будівництво таких доріг , тому віддасть цю можливість приватним інвесторам. Одним із шляхів є впровадження будівництва консенсійних доріг (нові траси збудовані приватним інвестором). Для цієї можливості 27 лютого 2017 року парламент ухвалив закон “Про внесення змін у деякі законодавчі акти України у сфері будівництва та експлуатації автомобільних доріг” ( номер 6766), що дозволяє будувати та експлуатувати автомобільні дороги на умовах концесійного договору. Держава надасть інвестору землю для будови автошляху, і має гарантувати великий транспортний потік по платному автобані, а у випадку, якщо трафіку, який буде зазначений у договорі не буде, то компенсація буде йти з бюджету України. То чи не будуть спекулювати із даними трафіку для відмивання коштів з держбюджету – це один з найменших «підводних каменів», що може чекати нас.  Консесіонер буде мати можливість використовувати всі прилеглі землі до автобану : будувати СТО, заправки, кемпінги, кафе, і так дальше. І знову протиріччя в словах Омеляна і Новака – це час користування(тимчасового володіння інвестором), Омелян зазначав 25-30 років, а Новак оголосив про час у 49 років. Зрозуміло, що дороги нам потрібні, але чи не забагато ще й прилеглу землю віддавати ? За рахунок землі концесіонер свої видатки окупить зі швидкістю світла. То чи не заради землі в більшості буде боротьба за тендер? Якщо так, то про дійсно європейські дороги нам прийдеться забути. Бо в такому випадку дорога вже буде як додаток до землі, а не навпаки.

Міністерство інфраструктури зазначило, що консенсійні дороги будуватимуть поряд із старими безкоштовними дорогами, щоб людина мала вибір : їхати зі швидкістю 120 км/год. платною дорогою чи 70 км/год. безкоштовною. І водночас підкреслили що старі дороги будуть підтримуватись в належному стані. І тут знову випливає «камінь спотикання » : а чи з подачі інвестора не буде перешкод (хабарів) для того щоб ніякі ремонти на старих дорогах не проводились? Йому не вигідно буде , щоб поряд була нормальна дорога. Але в той же час була інформація , що інвестору буде невигідно з «нуля» будувати дорогу, тому і розглядається ще варіант з реконструкцією старих доріг, а це означає , скоріш за все, позбавлення таки водіїв безкоштовної альтернативи. А  ще, найцікавіше, ( «третій камінь спотикання» )було сказано ,що на випадок завищених тарифів інвестора , тобто відповідно зменшиться потік транспорту – держава частково візьме на себе оплату проїзду, приклад: проїзд буде 1 євро і «Укравтодор» визнає таку ціну завищеною, то візьметься відшкодовувати частину інвесторові. Це ще один можливий варіант відмивання коштів.

Тож висновок. Будівництво платних доріг в Україні є , насамперед , супер вигідним бізнес проектом, що принесе прибуток інвестору і нову велику можливість міністерству інфраструктури і «Укравтодору» для відмивання державних коштів. А чи будуть у виграші прості громадяни України, зокрема водії, це дуже велике і сумнівне питання…

Добавить комментарий